De flesta chefer med personalansvar hamnar förr eller senare i samtal med medarbetare som upplevs besvärliga. Att hantera dessa samtal är viktigt! I utbildningen ”Svåra medarbetarsamtal” lär du dig mer om och tränar på svåra medarbetarsamtal under trygga former tillsammans andra chefer i Svenska kyrkan.
Anna-Lena Qvist (tidigare Enström) berättar mer om utbildningen
Innehåll
Utbildningen ger dig en översikt över samtalets olika beståndsdelar, förberedelser och feedback. Du får möjlighet att träna på samtal, något som du haft tidigare eller något som du har framför dig, i en liten grupp.
Framgångsfaktorer för dig som går utbildningen är att du är öppen för att träna samtal, dela med dig, ta emot och ge feedback.
Exempel på besvärliga eller svåra samtal kan vara:
- en medarbetare som inte levererat enligt anställningsavtalet, som kanske inte gör det den ska eller missköter sig.
- att någon ska få ”ringa” löneförhöjning.
- omplaceringar eller andra förändringar.
- Teori om samtalets olika delar
- Försvarsmekanismer
- Praktisk hantering av ”Det svåraste med samtalet just nu för dig”
- Feedbackmodell inför övningen
- Rollspel
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som har personalansvar. Du kan vara antingen ny chef eller chef med lång erfarenhet.
Det viktiga är att du är öppen för att träna samtal, dela med dig, ta emot och ge feedback.
Vad du lär dig
Utbildningen ger dig en översikt över samtalets olika beståndsdelar, förberedelse mm. Sedan får du möjlighet att träna samtal, något som du haft tidigare eller något som du har framför dig. Du kommer ha rollen både som chef, som medarbetare och som observatör.
Tre frågor till.......
Johan Liljemark, biträdande chef för verksamhetsstöd i Gävle församling, du har genomfört utbildningen Svåra medarbetarsamtal för chefer
Hur fick du kännedom om utbildningen?
Det var faktiskt vår HR-ansvariga som tipsade om den, eftersom jag är rätt ny som chef. Jag började i juni 2023.
Vad har du tagit med dig från utbildningen?
Vikten av att vara förberedd. Att i förväg tänka igenom vad jag vill uppnå med samtalet, vilket målet är, och vid behov fräscha upp sakkunskaper kring lagar och regler. Ni vi övade oss i rollspel blev det också tydligt att vid behov behöver man som chef kunna säga: nu har vi pratat nog om detta. Nu går vi vidare, istället för att riskera fastna i ett ältande.
Har den på något sätt förändrat dig i ditt ledarskap?
Jag förbereder mig mer och är mer noggrann med vad jag vill få ut av samtal och möten generellt, exempelvis vid APT. Den dag jag behöver ta ett svårare samtal hoppas jag kunna dra nytta av dessa nya färdigheter.